Rendabel stroom terugleveren moet blijven!

Het laten betalen door de consument voor het terugleveren van stroom aan het net is een hele domme actie. Deze kortzichtige keuze van de politiek zal de langere termijn oplossingen voor de energietransitie sterk vertragen.

Neem hiervoor als een voorbeeld de electrische auto die geschikt is voor het terugleveren van stroom aan het netwerk. Dit is een kleine maar belangrijke stap in het terugleveren van duurzamer energie.

Wat is V2G?

Het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnetwerk door elektrische auto’s ook wel bekend als bidirectioneel laden. De technische term is Vehicle-to-Grid (V2G) en is een opkomende technologie. Er zijn verschillende projecten gaande in Nederland om het bidirectioneel laden te testen. Deze testen zijn er om te kijken of dit kan bijdragen aan de stabiliteit van het stroomnetwerk.

Bidirectioneel laden is hiervoor nodig. Dit betekent dat een elektrische auto niet alleen stroom kan ontvangen om de batterij op te laden. Ook het terugleveren van stroom wordt dan mogelijk maakt. Deze stroom kan dan weer gebruikt worden om het huis van stroom te voorzien (Vehicle-to-Home of V2H) of om stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnetwerk (V2G). Bij V2G (Vehicle-to-Grid) wordt de elektrische auto gebruikt als een mobiele energieopslag die kan helpen bij het balanceren van het elektriciteitsnetwerk.

Op deze manier kan de electrische auto bijdragen aan de stabiliteit van het net, vooral bij een toenemend aandeel van hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie.

Terugleveren van stroom moet juist gestimuleerd worden.

Nu nog de politiek wakker zien te krijgen zodat ze de huidige belemmerende wetgeving gaat aanpakken. Zullen ze wel wat minder moeten luisteren naar de lobby van de grote energiemaatschappijen. Terugleveren moet immers gestimuleerd worden!

Nu al zijn er Elektrische auto’s met teruglevering mogelijkheden. Denk hierbij aan de:
– Nissan Leaf en Nissan e-NV200. Deze modellen staan bekend om hun compatibiliteit met V2G-technologie, met name dankzij de CHAdeMO-laadstandaard.
– Mitsubishi Outlander PHEV en Eclipse Cross PHEV. Deze modellen ondersteunen V2L (vehicle to load), wat betekent dat ze stroom kunnen leveren aan apparaten.
– MG Marvel R, MG4, en MG5. Deze modellen ondersteunen ook V2L.

Terugleveren

– Polestar 3 en 4. Deze modellen zullen in de toekomst V2G ondersteunen. Hiermee ook belangrijk voor het terugleveren van de stroom.
– Hyundai Ioniq 5. Deze auto kan met een adapter fungeren als stopcontact, en zo stroom leveren aan andere apparaten of andere elektrische auto’s opladen.
– Kia EV9. Deze auto is ook een voorloper in de ontwikkeling van V2G

Terugleveren van stroom is noodzakelijk

Recent is ook de Renault 5 toegevoegd aan dit lijstje en er is zelfs al een initiatief in de gemeente Utrecht om met vijfjes een test op te gaan starten om de lokale netcongestie aanpak te ondersteunen.

Het laten betalen van consumenten voor het terugleveren van stroom aan de grote energiemaatschappijen is geen goede zet voor lange termijn doelstellingen over de energietransitie.

Het terurgleveren van stroom aan het net is een noodzaak om de energietransitie te laten slagen.

WIl je eens sparren met ons over bijvoorbeeld dit onderwerp dan plannen we een kopje koffie met een goed gesprek. Laat het ons weten door een berichtje achter te laten op ons contact pagina.